Stäng
På spp.se använder vi cookies för att underlätta ditt besök på vår webbplats och för att samla in statistik. Vi använder också cookies i samband med marknadsföring. Genom att surfa vidare godkänner du hur vi använder cookies.

Betalar du för employer branding i onödan?

Employer branding

Employer branding är mer i ropet än någonsin. Men samtidigt som företag spenderar ofantliga summor på att erbjuda anställda snabba tjänstebilar, gratis kurser i improvisationsteater eller akupunktur på kontoret glöms den verkliga nyckeln till ett lyckat employer branding-arbete bort.

3 verktyg för att lyckas med employer branding:
SPPs guide Så pratar du pension i lönesamtalet
KOMMANDE: E-kurs – Så blir du en förmånshjälte i världsklass
KOMMANDE: Halvdagskurs, fördjupning – Så blir du en förmånshjälte i världsklass


Praktiskt taget alla arbetsgivare vet att employer branding är avgörande för att attrahera talanger och minska både kostnad och tid när det kommer till rekrytering. Men när det gäller utförandet av arbetet är många trevande.


Så om vi backar bandet lite – vad är själva kärnan i employer branding? Just det – era anställda! Grunden för ett lyckat employer branding-arbete utgår från vad företagets befintliga och potentiella anställda brinner för och verkligen tycker är viktigt.


Det kanske kan låta konstigt men enligt undersökningar är det inte tjänstebilen, än mindre den ekologiska fruktkorgen, som anställda värderar högst. Enligt en SIFO-undersökning är det faktiskt tjänstepensionen som är den viktigaste förmånen för företagets anställda, följt av friskvårdsbidraget.


Svenska företag investerar 500 miljoner kronor i anställdas tjänstepension – varje dag. Det är något av en dold guldgruva för employer branding, som de flesta företag redan sitter på! Mitt absolut viktigaste tips för ett lyckat employer branding-arbete är att inte gå över ån för vatten, visa istället vad ni redan har. Både tjänstepension och hälsoförmåner är fantastiska verktyg för att locka och behålla talanger. Men här kommer kruxet: för att skapa den där WOW-faktorn krävs att du visualiserar förmånerna på rätt sätt.


I januari kommer vi också släppa en e-kurs i 3 delar där vi delar med oss av våra bästa tips och råd för att bli en förmånshjälte i världsklass, och bjuda in till en fördjupande kursdag på plats hos oss.


Håll ögonen öppna, mer info kommer inom kort!