Prövningsmöjligheter hos SPP
Här kan du läsa om dina prövningsmöjligheter hos SPP Pension & Försäkring AB.
- Du får svar inom fem dagar efter det att du har skickat in ditt klagomål.
- Antingen får du då ett beslut eller information om handläggningen.
- Om vi inte kan tillmötesgå ett klagomål lämnar vi alltid en motivering till varför.
- Prövningen är kostnadsfri.
Olika sätt att klaga - vi tar de i tur och ordning
-
Steg 1 - Kontakta den handläggare, försäkringsrådgivare eller avdelning som handlagt ditt ärende eller vårt kundcenter och begär en prövning av ditt ärende
Vår förhoppning är att vi tillsammans kan reda ut eventuella missförstånd. Du kan även begära att ditt ärende ska prövas av ansvarig på avdelningen. Efter prövningen får du ett slutligt beslut från ansvarig handläggare eller avdelning.
- Kundservice privat når du på telefon 0771-533 533 eller via e-post.
- Kundservice företag når du på telefon 0771-598 102 eller via e-post.
-
Steg 2 - Du kan framföra ett klagomål och begära en prövning hos klagomålsansvarig
Du är välkommen att kontakta vår klagomålsansvarige som säkerställer att du får ditt ärende prövat på ett objektivt och korrekt sätt.
Vår klagomålsansvarige heter Ulrica Landquist Skogh. Du kommer i kontakt med henne på följande sätt:
- E-post: klagomalsansvarig@spp.se
- Postadress:
Frisvar
Klagomålsansvarig
SPP
Svarspost 20633516
110 00 Stockholm - Telefon: 073-430 39 83
Notera: Tänk på att inte skriva känsliga uppgifter, till exempel person- och kontonummer, när du skickar mejl.
-
Steg 3 - Du kan framföra ett klagomål och begära en ny prövning hos SPPs Försäkringsnämnd
Du kan begära att få ditt ärende prövat hos SPPs Försäkringsnämnd. De prövar bara ärenden när ansvarig avdelning fattat ett slutligt beslut. Prövningen utgår från innehållet i försäkringsavtalet.
Klagomålsansvarig är sekreterare i nämnden. Hon säkerställer att ditt ärende bereds på ett korrekt sätt. Ditt ärende föredras av nämndens sekreterare eller av tjänsteman inom vars ansvarsområde ärendet faller. Klagomålsansvarig har inte någon rösträtt i nämnden.
En begäran om prövning i nämnden ska vara skriftlig. Där anger du tydligt vad du vill få prövat. Begäran skickas till:
- Postadress:
Frisvar
Klagomålsansvarig/SPP Försäkringsnämnd
SPP
Svarspost 20633516
110 00 Stockholm
- Postadress:
Konsumentvägledning utanför SPP
Här hittar du konsumentvägledning utanför SPP. Du kan vända dig till dessa för råd.
-
På Konsumentverkets webbplats hittar du information till dig som konsument. De tar emot anmälningar om problem på konsumentområdet. Men de prövar inte den enskilda tvisten med företaget.
Läs mer på www.konsumentverket.se
-
Konsumentverket lämnar vägledning genom Hallå konsument. Du får bland annat information om vilka kommuner som i dagsläget erbjuder konsumentvägledning. Här finns också en klagoguide.
Läs mer på www.hallakonsument.se/
-
De prövar inga tvister. Me de ger kostnadsfri hjälp och råd i försäkringsfrågor som gäller privatpersoners frivilliga försäkringar.
Läs mer på https://www.konsumenternas.se/
-
I de flesta kommuner finns konsumentvägledare. De kan ge dig råd i enskilda ärenden och tvister. Rådgivningen är kostnadsfri och opartisk.
-
På vissa platser i landet finns möjlighet att kostnadsfritt få prata med en advokat. Under 15 minuter kan du få en genomgång av de problem du har.
Läs mer på Advokatsamfundets webbplats