Var det länge sedan ni sist igenom er förmånsupplägg, eller saknar ni ett helhetsstöd som fångar upp eventuella brister? Då kan det vara hög tid nu, annars är det lätt att detaljer faller mellan stolarna.
Många företag har, utan att veta om det, otydliga formuleringar i avtal och personalhandböcker, eller rutiner som inte riktigt håller ihop. Det kan till exempel handla om löften som kan missförstås, eller om att lönerapporteringen inte stämmer.
Många av de här riskerna kan identifieras och hanteras med rätt stöd och rutiner på plats.
Stora fördelar
En enkel genomgång kan hjälpa till att åtgärda eventuella brister vilket skapar trygghet för både företaget och era medarbetare. Genom att ha ordning och reda kring era förmåner visar ni att ni är en professionell och omtänksam arbetsgivare, och stärker ert arbetsgivarvarumärke.
Konsekvenserna kan även bli kännbara om brister upptäcks långt i efterhand. Om era pensionsavsättningar varit otillräckliga under en längre period finns det en risk att ni blir ersättningsskyldiga för stora belopp. Exempelvis retroaktiva pensionsinbetalningar inklusive utebliven avkastning, under flera år.
Eller om pensionsmedförande lön inte har uppdaterats hos försäkringsbolaget/pensionsleverantören riskerar du som arbetsgivare att behöva täcka mellanskillnaden för sjukersättning som annars skulle ha betalats ut via er försäkring.