Har ni koll på pensionsriskerna? Så undviker ni retroaktiva krav

Många företag vet inte om att det kan finnas dolda brister i deras pensions- och försäkringslösningar – brister som är viktiga att rätta till. Med en kvalitetsgranskning kan ni minska riskerna för retroaktiva krav och samtidigt skapa trygghet, struktur och ett stärkt arbetsgivarvarumärke. Vi visar hur.

Var det länge sedan ni sist igenom er förmånsupplägg, eller saknar ni ett helhetsstöd som fångar upp eventuella brister? Då kan det vara hög tid nu, annars är det lätt att detaljer faller mellan stolarna. 

Många företag har, utan att veta om det, otydliga formuleringar i avtal och personalhandböcker, eller rutiner som inte riktigt håller ihop. Det kan till exempel handla om löften som kan missförstås, eller om att lönerapporteringen inte stämmer. 

Många av de här riskerna kan identifieras och hanteras med rätt stöd och rutiner på plats.

Stora fördelar

En enkel genomgång kan hjälpa till att åtgärda eventuella brister vilket skapar trygghet för både företaget och era medarbetare. Genom att ha ordning och reda kring era förmåner visar ni att ni är en professionell och omtänksam arbetsgivare, och stärker ert arbetsgivarvarumärke.

Konsekvenserna kan även bli kännbara om brister upptäcks långt i efterhand. Om era pensionsavsättningar varit otillräckliga under en längre period finns det en risk att ni blir ersättningsskyldiga för stora belopp. Exempelvis retroaktiva pensionsinbetalningar inklusive utebliven avkastning, under flera år.

Eller om pensionsmedförande lön inte har uppdaterats hos försäkringsbolaget/pensionsleverantören riskerar du som arbetsgivare att behöva täcka mellanskillnaden för sjukersättning som annars skulle ha betalats ut via er försäkring. 

Så får ni koll: Gör en kvalitetsgranskning

Genom en kvalitetsgranskning kan ni säkerställa att det som ni har lovat i avtal och policy faktiskt stämmer överens med de pensionsförsäkringar som ni har tecknat.

Det är en chans att skapa struktur, undvika framtida missförstånd och eventuella brister, förhoppningsvis innan de leder till juridiska eller ekonomiska konsekvenser, och samtidigt stärka ert arbetsgivarvarumärke.

En kvalitetsgranskning innebär att ni: 

  • Granskar dokument som anställningsavtal, kollektivavtal, policys, personalhandbok, avtal om löneväxling och vd-avtal och får en samlad och tydlig bild av era löften.
  • Jämför era löften med era försäkringslösningar och pensionsavsättningar och kontrollerar att dessa motsvarar löftena ni kommunicerat.
  • Ser till att rapporterade löner stämmer.

På SPP har vi lång erfarenhet av att guida företag genom processen – vår erfarenhet är att många företag enkelt kan stärka sina rutiner med små justeringar.

Vill ni ha stöd? Kontakta oss – vi berättar gärna hur vi kan hjälpa just er.