AI-utvecklingen är en av sex trender som vi lyfter i vår trendrapport för 2026. För dig som arbetar med personalfrågor kan trenden innebära att ansvaret för pension blir enklare bära. Det blir lättare att administrera och fatta beslut samt att informera medarbetare.
Nya digitala lösningar kan bidra med bättre beslutsstöd, tydligare visualiseringar och enklare dialog och planering.
Det här öppnar samtidigt nya möjligheter att stärka era medabetares trygghet, lyfta era förmåner och ert arbetsgivarvarumärke och frigöra tid för till exempel employer branding.
Kan ge beslutsstöd
AI kommer att kunna göra analyser, ge enklare rekommendationer och visualisera prognoser på ett ännu mer begripligt sätt. Det kommer bidra till snabbare och mer personaliserad vägledning.
På sikt kan tekniken också bidra till att identifiera grupper som riskerar lägre pension och ge dem bättre stöd att agera i tid.
AI ersätter inte den viktiga mänskliga kontakten och rådgivningen, men förändrar hur pensionsbolagen skapar värde för kunder och arbetsgivare.
Genom att förena AI med mänsklig värme och tydlighet kan vi göra framtidens pension begriplig och tillgänglig.
Administration och service blir enklare
Tekniken effektiviserar redan i dag flytt av pensionskapital, datakontroller och regelverksefterlevnad, något som frigör tid för HR och arbetsgivare att fokusera på människor, inte processer.
Tekniken minskar risken för fel, till exempel vid löneväxling och gör det lättare att säkerställa att allt blir rätt från början.
Produkter och upplevelser utvecklas
AI används i investeringsanalys och portföljförvaltning, och utvecklingen går snabbt mot mer flexibla och transparenta pensionslösningar.
Samtidigt växer möjligheterna att ge kunder en mer intuitiv digital upplevelse där komplexa samband förklaras enkelt och pedagogiskt.
