Stäng
På spp.se använder vi cookies för att underlätta ditt besök på vår webbplats och för att samla in statistik. Vi använder också cookies i samband med marknadsföring. Genom att surfa vidare godkänner du hur vi använder cookies.

Frågor om brev, utskick och e-brevlåda

Här kan du läsa om våra olika typer av utskick och få svar på hur du hittar din e-brevlåda, där utskick från oss samlas. Är du ansluten till Kivra kommer brev från oss även dit.

Allmänna frågor om brev och utskick

  • Hur ändrar jag min adress hos SPP?

    Har du ändrat din folkbokföringsadress via Skatteverket får vi automatiskt uppgift om din nya adress. Du hittar mer information om hur du ändrar adress på Skatteverkets hemsida.

    Om du flyttar utomlands eller byter adress när du bor utomlands, anmäler du din nya adress direkt till oss. Vi behöver ett underlag från dig med följande uppgifter:

    • Namn
    • Personnummer
    • Ny adress
    • Datum
    • Underskrift

    Skicka underlaget till SPP Pension & Försäkring, 105 39 Stockholm.

  • Hur får jag information om utbetalning av min pension?

    Inför din första pensionsutbetalning kommer du att få den information och de blanketter du behöver för att göra en anmälan om utbetalning.

    Om du är ansluten till Kivra kommer brev och blanketter dit. Om du inte är ansluten till Kivra kommer brev och blanketter hem till din brevlåda. Här ser du ett par exempel på utskick från oss.

    Anmälan om utbetalning av pension

    Fyra månader innan pensionsförsäkringen ska börja betalas ut kommer du att få ett brev från oss. Där kan du läsa information om kommande utbetalningar, se ditt försäkringskapital och i de flesta fall ett preliminärt månadsbelopp. En svarsblankett finns med i brevet, där du kan fylla i skatteavdrag, kontonummer, utbetalningstid och göra val för efterlevandeskydd. Du kan också välja att skjuta upp betalningen.

    Vill du göra anmälan via blankett ska den fyllas i och returneras till oss. Om du är ansluten till Kivra får du ingen pappersblankett. Då behöver du själv skriva ut blanketten och skicka in den till oss.

    Utbetalningsbesked

    I utbetalningsbeskedet kan du se vilket belopp som kommer att betalas ut till dig och hur mycket som kommer att dras i skatt. Utbetalningsbesked får du i samband med din första utbetalning. I samband med sista utbetalningen får du också ett utbetalningsbesked.

  • Hur vet jag att SPP verkligen är avsändaren av ett mejl eller sms?

    Vi gör olika typer av digitala utskick, både via e-post och sms. Om du är osäker på om ett utskick verkligen är skickat från SPP och inte är ett så kallat phishing-försök (bluffmejl) ska du alltid kontakta oss. 

Frågor om e-brevlåda

  • Vad är en e-brevlåda?

    En e-brevlåda är en digital brevlåda där du på ett säkert sätt kan ta emot brev/dokument från oss. Om du önskar kan du skriva ut brev/dokument från e-brevlådan. Du kan också använda den som ett digitalt arkiv för att spara exempelvis årsbesked och försäkringsbesked.

  • Var hittar jag min e-brevlåda?

    E-brevlådan hittar du genom att logga in på spp.se. Du når den från din översiktssida och via menyn Mitt SPP.

  • Hur loggar jag in på spp.se där e-brevlådan finns?

    Du loggar enkelt in med BankID eller Mobilt BankID. Saknar du BankID kan du beställa det hos din bank. Bor du utomlands behöver du kontakta oss på 0771-533 533 eller skicka ett meddelande, så hjälper vi dig.

  • Vad kan jag hitta i min e-brevlåda?

    Här hittar du brev som avser din försäkring som du har hos oss. Exempel på sådana brev är årsbesked och försäkringsbesked.

  • Kan jag skicka meddelanden via min e-brevlåda?

    Du kan inte svara på meddelanden i e-brevlådan men det är en funktionalitet som vi tittar på och kan komma att lägga till framöver. Vill du komma i kontakt med oss skickar du ett meddelande till oss. Du kan också ringa oss på telefon 0771-533 533, eller starta en chatt om det passar dig bättre.

  • Jag vill få notis när jag fått ny post i e-brevlådan. Hur gör jag?

    Om du har lämnat uppgift om din e-postadress eller ditt mobilnummer till oss skickar vi en notis när det kommit ny post till din e-brevlåda. I första hand skickar vi till din e-postadress. Har vi enbart uppgift om ditt mobilnummer skickar vi notis via sms.

    När du loggar in på spp.se kan du se dina kontaktuppgifter under "Mitt SPP" och "Mina inställningar". Där kan du välja hur du vill få din notis när vi skickat något till din e-brevlåda.

  • Jag vill inte få notis när jag fått ny post i e-brevlådan. Hur gör jag?

    Du loggar in på spp.se och ändrar uppgifterna under "Mitt SPP" och "Mina inställningar". Där kan du välja om du vill få notis via e-post eller sms när du fått ny post i e-brevlådan. Du kan även välja bort notiser helt. 

    Tänk på att om du inte lämnat uppgift om e-postadress eller mobilnummer behöver du själv hålla koll på när du fått ny post i din e-brevlåda. Detsamma gäller om du valt att inte få notiser vid ny post i e-brevlådan. 

  • Kostar det något att använda e-brevlådan?

    Nej, det kostar inget för dig att ta emot brev/dokument i e-brevlådan. För oss är det viktigt att ge dig enkel och säker tillgång till brev/dokument som rör din försäkring. Att vi samtidigt kan minska vår miljöpåverkan genom att inte skriva ut och skicka brev via vanlig post är också något som vi tycker är bra.

Frågor om Kivra

Våra olika brev

  • Anmälan om utbetalning av pension

    Fyra och en halv månad innan pensionsförsäkringen ska börja betalas ut kommer du att få ett brev från oss. Där kan du läsa information om kommande utbetalningar, se ditt försäkringskapital och i de flesta fall ett preliminärt månadsbelopp. En svarsblankett finns med i brevet, där du kan fylla i skatteavdrag, kontonummer, utbetalningstid och göra val för efterlevandeskydd. Du kan också välja att skjuta upp betalningen.

    Vill du göra anmälan via blankett ska den fyllas i och returneras till oss. Om du är ansluten till Kivra får du ingen pappersblankett. Då behöver du själv skriva ut blanketten och skicka in den till oss.

  • Förmånsbeskrivning

    Förmånsbeskrivningen visar vilka olika delar som ingår i din försäkring. Den skickas ut när en ny försäkring tecknats och om någon ändring sker i din försäkring.

  • Förmånsöversikt

    Förmånsöversikten visar vilka olika delar som ingår i din försäkring. Har du en traditionell försäkring med garanti visas också försäkringskapitalet. Har du en fondförsäkring ser du kapitalet på årsbeskedet. Även för traditionell försäkring ser du kapitalet på årsbeskedet och när du är inloggad på spp.se.

    En gång per år skickas din förmånsöversikt ut. Du får en förmånsöversikt när den första inbetalningen gjorts till försäkringen och om någon ändring sker i din försäkring.

  • Försäkringsbesked

    Försäkringsbeskedet visar vilka olika delar som ingår i din försäkring.

    En gång per år skickas försäkringsbesked ut. Du får också försäkringsbesked när en ny försäkring har tecknats och om någon ändring sker din befintliga försäkring.

  • Försäkringsbevis

    Försäkringsbeviset visar vilka olika delar som ingår i din pensionsförsäkring. Det skickas ut när en ny försäkring tecknats och om någon ändring sker i din försäkring.

  • Levnadsintyg

    För att kunna betala ut pension till dig som bor utomlands måste vi varje år säkerställa att du lever genom ett levnadsintyg. Vi får inte automatiskt information om att någon av våra utlandsboende kunder har gått bort. Vi kontrollerar på något av följande sätt:

    • Genom att hämta uppgifter från Pensionsmyndigheten
      För många av våra kunder, men inte alla, hämtar vi uppgifter om de levnadsintyg som Pensionsmyndigheten har begärt och fått in. Pensionsmyndigheten begär levnadsintyg för de personer de betalar allmän pension till.
    • Genom att skicka en begäran om levnadsintyg till dig i slutet
      Har du fått en begäran om levnadsintyg måste det fyllas i och skickas in till oss för att dina utbetalningar inte ska stoppas. Om du redan har ordnat ett intyg för något annat bolag går det bra att skicka oss en kopia på det istället. Vi behöver få ditt intyg senast en månad efter att vi skickat begäran till dig. Får vi inget svar från dig stoppas dina utbetalningar.

    Det är viktigt att du kontrollerar att vi har rätt adress till dig, det kan du göra genom att logga in

  • Kontrolluppgift

    Kontrolluppgift skickas ut i början av året med information om de utbetalningar vi gjort till dig under föregående år och hur mycket skatt som dragits. Sparar du i privat pensionsförsäkring hos oss får du kontrolluppgift med information om hur mycket du sparat under föregående år.

    Uppgifterna finns förtryckta i din deklaration eftersom vi skickar samma kontrolluppgift till Skatteverket.

  • Pensionsbesked

    Pensionsbesked får den som har utbetalning från Frivillig ITP, Frivillig BTP, Frivillig FTP, FTP2, BTP2 eller PTP.

    Du får pensionsbesked i samband med din första utbetalning och därefter varje år i samband med årets första utbetalning.  Där får du bland annat information om under hur lång tid du ska få utbetalning, vilket belopp som ska betalas ut före avdrag för skatt samt om det ingår familjepension i din försäkring.

  • Utbetalningsbesked

    Utbetalningsbesked får du i samband med din första utbetalning. Där får du information om vilket belopp som ska utbetalas till dig samt hur mycket skatt som kommer att dras. I samband med sista utbetalningen får du också ett utbetalningsbesked.

    Har du utbetalning från Frivillig ITP, Frivillig BTP, Frivillig FTP, FTP2, BTP2 eller PTP får du dessutom utbetalningsbesked varje år i samband med årets första utbetalning. Från och med 2018 skickar vi inte årligt utbetalningsbesked för övriga försäkringar.  

  • Årligt utbetalningsbrev

    Årligt utbetalningsbrev får den som har ett sparande med garanti (traditionell försäkring).

    Du får brevet i samband med årets första utbetalning. Där får du bland annat information om under hur lång tid du ska få utbetalning, vilket belopp som ska betalas ut före avdrag för skatt samt om det ingår något efterlevandeskydd i din försäkring.

  • Årsbesked

    En gång om året får du ett årsbesked från oss. Där visas värdet på ditt pensionssparande, vilka transaktioner som har skett under året samt hur kapitalets värde har förändrats. Har du flera pensionsförsäkringar får du ett årsbesked för varje försäkring.

    Du hittar årsbeskedet i din e-brevlåda på spp.se när du loggat in.

    Läs mer om årsbesked


Gillar du den här sidan?