Stäng
Vi använder cookies för att underlätta ditt besök på vår webbplats och för att samla in statistik. Cookies kan även användas i samband med marknadsföring av våra produkter och tjänster. Genom att surfa vidare godkänner du hur vi använder cookies.

Frågor om brev, utskick och e-brevlåda

Har du fått brev från oss och undrar vad brevet innebär eller har andra frågor om våra utskick? Vill du veta mer om vad en e-brevlåda är och var du hittar din? Här kan du få svar på din fråga.

Allmänna frågor om brev och utskick

  • Hur ändrar jag min adress hos SPP?

    Har du ändrat din folkbokföringsadress via Skatteverket får vi automatiskt uppgift om din nya adress. Du hittar mer information om hur du ändrar adress på Skatteverkets hemsida.

    Om du flyttar utomlands eller byter adress när du bor utomlands, anmäler du din nya adress direkt till oss. Vi behöver ett underlag från dig med följande uppgifter:

    • Namn
    • Personnummer
    • Ny adress
    • Datum
    • Underskrift

    Skicka underlaget till SPP Pension & Försäkring, 105 39 Stockholm.

  • Hur får jag information om utbetalning av min pension?

    Inför din första pensionsutbetalning får du per automatik information och nödvändiga blanketter hem i brevlådan. Exempelvis följande:

    Information om kommande utbetalning av din pension

    Detta får du fyra månader innan pensionsförsäkringen ska börja betalas ut. Här kan du läsa om kommande utbetalningar. Bifogat medföljer en svarsblankett där skatteavdrag, kontonummer, utbetalningstid, önskemål om efterlevandeskydd samt information om att eventuellt skjuta upp utbetalningen ska anges. Blanketten fyller du i och returnerar till oss.

    Information om utbetalning av din pension

    Här kan du se vilket belopp som kommer att betalas ut till dig. Du kan också se hur länge utbetalningen av din pension kommer att pågå.

    Meddelande om pensionsutbetalning – årsbesked

    I början av året skickas ett årsbesked ut till dig som har en traditionell försäkring. I årsbeskedet redovisas garanterat månadsbelopp samt eventuellt tilläggsbelopp. Tilläggsbeloppet kan variera från år till år. Du får också information om hur länge utbetalningen av din pension kommer fortlöpa.

Våra olika brev

  • Utbetalningsbesked

    Utbetalningsbesked får du i samband med din första utbetalning. Där får du information om vilket belopp som ska utbetalas till dig samt hur mycket skatt som kommer att dras. I samband med sista utbetalningen får du också ett utbetalningsbesked.

    Har du utbetalning från Frivillig ITP, Frivillig BTP, Frivillig FTP, FTP2, BTP2 eller PTP får du dessutom utbetalningsbesked varje år i samband med årets första utbetalning. Från och med 2018 skickar vi inte årligt utbetalningsbesked för övriga försäkringar.  

  • Pensionsbesked

    Pensionsbesked får den som har utbetalning från Frivillig ITP, Frivillig BTP, Frivillig FTP, FTP2, BTP2 eller PTP.

    Du får pensionsbesked i samband med din första utbetalning och därefter varje år i samband med årets första utbetalning.  Där får du bland annat information om under hur lång tid du ska få utbetalning, vilket belopp som ska betalas ut före avdrag för skatt samt om det ingår familjepension i din försäkring.

  • Kontrolluppgift

    Kontrolluppgift skickas ut i början av året med information om de utbetalningar vi gjort till dig under föregående år och hur mycket skatt som dragits. Sparar du i privat pensionsförsäkring hos oss får du kontrolluppgift med information om hur mycket du sparat under föregående år.

    Uppgifterna finns förtryckta i din deklaration eftersom vi skickar samma kontrolluppgift till Skatteverket.

  • Årligt utbetalningsbrev

    Årligt utbetalningsbrev får den som har ett sparande med garanti (traditionell försäkring).

    Du får brevet i samband med årets första utbetalning. Där får du bland annat information om under hur lång tid du ska få utbetalning, vilket belopp som ska betalas ut före avdrag för skatt samt om det ingår något efterlevandeskydd i din försäkring.

  • Levnadsintyg

    För att kunna betala ut pension till dig som bor utomlands måste vi varje år säkerställa att du lever genom ett levnadsintyg. Vi får inte automatiskt information om att någon av våra utlandsboende kunder har gått bort. Vi kontrollerar på något av följande sätt:

    • Genom att hämta uppgifter från Pensionsmyndigheten
      För många av våra kunder, men inte alla, hämtar vi uppgifter om de levnadsintyg som Pensionsmyndigheten har begärt och fått in. Pensionsmyndigheten begär levnadsintyg för de personer de betalar allmän pension till.
    • Genom att skicka en begäran om levnadsintyg till dig i slutet av januari
      Har du fått en begäran om levnadsintyg måste det fyllas i och skickas in till oss för att dina utbetalningar inte ska stoppas. Om du redan har ordnat ett intyg för något annat bolag går det bra att skicka oss en kopia på det istället. Vi behöver få ditt intyg senast en månad efter att vi skickat begäran till dig. Får vi inget svar från dig stoppas dina utbetalningar från och med maj samma år.

    Det är viktigt att du kontrollerar att vi har rätt adress till dig, det kan du göra genom att logga in

  • Årsbesked

    En gång om året får du ett årsbesked från oss. Där visas värdet på ditt pensionssparande, vilka transaktioner som har skett under året samt hur kapitalets värde har förändrats. Har du flera pensionsförsäkringar får du ett årsbesked för varje försäkring.

    Du hittar årsbeskedet i din e-brevlåda på spp.se när du loggat in.

  • Försäkringsbevis

    Försäkringsbeviset visar vilka olika delar som ingår i din pensionsförsäkring. Det skickas ut när en ny försäkring tecknats eller om någon ändring har skett i din försäkring.

  • Försäkringsbesked

    Försäkringsbeskedet visar vilka olika delar som ingår i din pensionsförsäkring.

    En gång per år skickas ditt försäkringsbesked ut. Du får också ett sådant när du har gjort din första inbetalning eller om någon ändring har skett i din befintliga försäkring.

  • Förmånsöversikt

    Förmånsöversikten visar vilka olika delar som ingår i din försäkring. Har du en traditionell försäkring med garanti visas också försäkringskapitalet. Har du en fondförsäkring ser du kapitalet på årsbeskedet. Även för traditionell försäkring ser du kapitalet på årsbeskedet och när du är inloggad på spp.se.

    En gång per år skickas din förmånsöversikt ut. Du får en förmånsöversikt när den första inbetalningen gjorts till försäkringen eller om någon ändring har skett i din försäkring.

  • Förmånsbeskrivning

    Förmånsbeskrivningen visar vilka olika delar som ingår i din försäkring. Den skickas ut när en ny försäkring tecknats eller om någon ändring har skett i din försäkring.

Frågor om e-brevlåda

  • Vad är en e-brevlåda?

    En e-brevlåda är en digital brevlåda där du på ett säkert sätt kan ta emot brev/dokument från oss. Om du önskar kan du skriva ut brev/dokument från e-brevlådan. Du kan också använda den som ett digitalt arkiv för att spara exempelvis årsbesked och försäkringsbesked.

  • Var hittar jag min e-brevlåda?

    e-brevlådan hittar du genom att logga in på spp.se. Där finns två sätt att komma åt e-brevlådan:

    • Antingen klickar du på den gröna ikonen som dyker upp uppe till höger på sidan "Min översikt hos SPP" när du loggat in på spp.se. Vid den gröna ikonen ser du också en siffra om du har olästa meddelanden i din e-brevlåda.
    •  Eller så klickar du på huvudmenyn "Mitt SPP" och sedan på "Min e-brevlåda".

     

  • Hur loggar jag in på spp.se där e-brevlådan finns?

    Du loggar enkelt in med BankID eller Mobilt BankID. Saknar du BankId kan du beställa det hos din bank eller logga in med användarnamn och lösenord som du beställer här. Bor du utomlands behöver du kontakta oss för att beställa användarnamn och lösenord.

  • Vad kan jag hitta i min e-brevlåda?

    Här hittar du brev som avser din försäkring som du har hos oss. Exempel på sådana brev är årsbesked och försäkringsbesked.

  • Kan jag skicka meddelanden via min e-brevlåda?

    Du kan inte svara på meddelanden i e-brevlådan men det är en funktionalitet som vi tittar på och kan komma att lägga till framöver. Vill du komma i kontakt med oss skickar du ett meddelande till oss. Du kan också ringa oss på telefon 0771-533 533, eller starta en chatt när du loggat in på spp.se, om det passar dig bättre.

  • Jag vill få meddelande om ny post i e-brevlådan. Hur gör jag?

    Om vi har uppgift om din e-postadress eller ditt mobilnummer skickar vi meddelande om ny post i din e-brevlåda till dig. I första hand skickar vi till din e-postadress. Har vi enbart uppgift om ditt mobilnummer skickar vi via sms.

    När du loggar in på spp.se kan du se vilka kontaktuppgifter vi har till dig under "Mitt SPP" och "Mina inställningar". Där kan du själv välja hur du vill bli informerad om att vi skickat något till din e-brevlåda. Och även välja bort att få meddelanden om ny post.  

  • Jag vill inte få meddelande om ny post i e-brevlådan. Hur gör jag?

    Du loggar in på spp.se och uppdaterar informationen under "Mitt SPP" och "Mina inställningar" om hur du vill bli informerad om ny post i din e-brevlåda. Där kan du även välja att inte bli informerad via e-post eller sms.

    Observera att du då själv behöver hålla koll på om du fått ny post i din e-brevlåda.

  • Kostar det något att använda e-brevlådan?

    Nej, det kostar inget för dig att ta emot brev/dokument i e-brevlådan. För oss är det viktigt att ge dig enkel och säker tillgång till brev/dokument som rör din försäkring. Att vi samtidigt kan minska vår miljöpåverkan genom att inte skriva ut och skicka brev via vanlig post är också något som vi tycker är bra.

Har du en annan fråga till oss?

Ställ snabbt och enkelt din fråga. Eller sök svaret bland andras frågor i vårt forum.

Ställ din fråga eller sök svar


Gillar du den här sidan?