Här hittar du svar på vanliga frågor om pension och sparande.
I Coronavirusets spår beter sig börsen nu nervöst. När det gäller din pension är det bra att påminna sig om att det är ett långsiktigt sparande och generellt sett hinner börsen gå upp och ner många gånger innan det är dags att ta ut pengarna. Av den anledningen är börsfall som vi nu ser av mindre betydelse på sikt.
Om du blir sjuk av Coronaviruset ska du anmäla dig som sjukskriven till din arbetsgivare. Om du blir sjukskriven mer än 90 dagar kan du få ersättning från din sjuk- och premiebefrielseförsäkring.
För att kunna ställa dig i SPP Bostadskö behöver du vara kund hos oss och ha tjänstepension och/eller privat kapitalförsäkring/pensionsförsäkring. Vi gör ingen skillnad på om det pågår inbetalningar till försäkringen eller inte.
För att kunna bli tilldelad en lägenhet behöver du även uppfylla kraven i vår uthyrningspolicy.
Här kan du läsa hela uthyrningspolicyn för SPP Bostadskö
Här kan du läsa mer om SPP Bostadskö
Så här gör du för att ställa dig i bostadskön:
Prognosränta, även kallad fördelningsränta, är ett antagande om framtida avkastning på dina pensionspengar. Den prognosränta som tillämpas styr hur dina pengar kommer att fördelas under utbetalningstiden.
Hur stor prognosräntan är beror på vilken typ av förvaltning du har i din försäkring. Vårt prognosränteantagande är högre för fondförsäkring än för traditionell försäkring med garanterad ränta. Det beror på att vi tror att fondförvaltning långsiktigt kommer kunna generera större avkastning än traditionell försäkring.
För traditionell försäkring fastställer vi eventuellt tilläggsbelopp i samband med att en utbetalning startar och därefter årligen. Det betyder att prognosräntan under året kan vara olika för försäkringar beroende på när utbetalningen startat.
Prognosräntan är knuten till den långsiktiga ekonomiska utvecklingen. Vi har valt att göra en försiktig bedömning för att över tid kunna skapa en jämn utbetalningstakt av våra kunders pensionspengar. Prognosräntan omprövas löpande av SPP, till exempel om det sker stora svängningar på finansmarknaden under året.
Varje försäkringsbolag gör sin egen bedömning om hur länge vi förväntas leva som pensionärer, det vill säga en förväntad återstående livslängd. Det här kallas ofta för livslängdsantagande och används för att beräkna storleken på din pension.
Ju längre den förväntade livslängden är, desto lägre blir månadsbeloppet, eftersom pensionen då ska betalas ut under längre tid. Det påverkar främst dig som har valt att få utbetalning livet ut. En översyn av den beräknade livslängden görs löpande. Det innebär att livslängdsantagandet kan komma att förändras och eventuellt påverka ditt utbetalningsbelopp.
Beräkningarna baseras på ålder och kan även bero på andra faktorer, exempelvis på om du är man eller kvinna. Kontakta oss på telefon 0771-533 533 för att ta reda på vilket livslängdsantagande som används för just din typ av pension.
Vår postadress:
SPP Pension & Försäkring AB
105 39 Stockholm
Om du redan skickat in din blankett och fått en bekräftelse med e-post på detta kan du bortse från påminnelsen.
För att vi ska kunna hjälpa dig på ett bra sätt är det viktigt att du anger ditt försäkringsnummer.
Du byter enkelt fonder när du har loggat in på spp.se.
Fondbytet kan ta allt ifrån någon bankdag till flera bankdagar att genomföra. Det beror på olika faktorer, bland annat när fondbolagen rapporterar in sina fondkurser.
När du som kund valt att göra ett fondbyte via vår internettjänst kommer detta att stämmas av mot handelssystemen. Det skapas en säljorder på det du önskat byta bort och en köporder på det du önskat köpa.
När fondbytet är klart kan du som kund se den nya fördelningen och kursen på dina inloggade sidor.
Här kan du läsa mer om fonder och se vår fondlista
Efterlevandeskydd innebär att försäkringen innehåller ett skydd som ger ekonomisk ersättning till dina förmånstagare (oftast make/sambo eller barn) om du dör.
Det finns olika benämningar för efterlevandeskydd och därför kan det vara så att efterlevandeskyddet i din försäkring benämns på flera sätt. Några vanligt förekommande benämningar är: återbetalningsskydd, garanterad utbetalningstid, efterlevandeskydd och efterlevandepension.
Om du är osäker loggar du in på spp.se och ser efter. På sidan "Min översikt" får den som har efterlevandeskydd upp en ruta för "Trygghet". Där går du vidare för att läsa om ditt efterlevandeskydd och se vilka som är förmånstagare.
Läs mer om vad som händer med pensionspengarna hos SPP vid ett dödsfall
Om du ändrar utbetalningstiden för din ålderspension påverkas inte din familjepension – varken innan utbetalningen har startat eller under utbetalningstiden.
Familjepensionen är en separat del som betalas ut till förmånstagare (det vill säga närstående, i regel) vid dödsfall.
Som förmånstagare får du information hemskickad i det fall det skulle bli aktuellt.
I ditt brev framgår om du har "Ålderspension – fondförsäkring" eller "Ålderspension – traditionell försäkring med garanti". Har du en fondförsäkring kan du i de flesta fall välja att byta till traditionell försäkring med garanti.
Vid utbetalning från en fondförsäkring kommer det pensionsbelopp som utbetalas varje månad att variera. Du har själv möjlighet att påverka placeringen av ditt försäkringskapital genom att byta fonder. Det kan du även göra under pågående utbetalningstid.
Vid utbetalning från en traditionell försäkring med garanti får du ett garanterat pensionsbelopp per månad. Ett tilläggsbelopp kan tillkomma utöver det garanterade pensionsbeloppet. Tilläggsbeloppets storlek är beroende av gällande beräkningsförutsättningar och framtida avkastning och kan därför minska eller öka.
Fyra och en halv månad innan din pensionsutbetalning är planerad att starta får du brevet "Snart börjar utbetalning av din pension". Då är det dags att logga in och göra en anmälan. Det gäller oavsett om du skjuta upp din utbetalning, göra ändringar i försäkringen eller bara sätta igång din utbetalning som planerat. I anmälan kan du bland annat:
Du kommer också att få fylla i uppgifter om utbetalningskonto och skatteavdrag för att sedan signera med BankID. Tänk på att göra din anmälan i tid. Din utbetalning startar även om vi inte fått in kompletta uppgifter.
Senast den 15:e, i månaden innan din utbetalning är planerad att starta, behöver du logga in och göra anmälan. Startar din utbetalning exempelvis i november behöver vi ha din anmälan senast 15 oktober.
Logga in för att starta eller ändra i pensionen
Saknar du BankID? Kontakta oss så hjälper vi dig.
Aktuella utbetalningsdagar hittar du här
Den allmänna pensionsåldern är 65 år. Privata pensioner kan betalas ut tidigast från det att du har fyllt 55 år. Det gäller generellt även för tjänstepensioner men varierar beroende på vilket tjänstepensionsavtal du omfattas av.
Vill du starta din pensionsutbetalning innan ordinarie pensionsålder kan du kontakta oss 3-6 månader innan önskat startdatum.
Läs mer om vad som gäller om du vill ta ut pensionen tidigare
Har du bestämt dig för att jobba ett tag till? Om du redan fått ett brev från oss med uppmaningen att göra en anmälan om utbetalning kan du enkelt logga in och välja nytt startdatum för din utbetalning.
Cirka fyra månader före ditt nya startdatum kommer du få ett nytt brev med möjlighet att starta eller skjuta upp utbetalningen. Nytt startdatum väljer du genom att göra "Anmälan om utbetalning".
Läs mer om att starta eller ändra i pensionen
När du har fyra månader kvar till pensionen kan du logga in och göra anmälan. Där kan du bland annat:
Välja startdatum (även skjuta upp utbetalningen)
Ändra utbetalningstid
Ändra i efterlevandeskyddet
Du kommer också att få fylla i uppgifter om utbetalningskonto och skatteavdrag för att sedan signera med BankID. Tänk på att göra din anmälan i tid. Din utbetalning startar även om vi inte fått in kompletta uppgifter.
Senast den 15:e, i månaden innan din utbetalning är planerad att starta, behöver du logga in och göra anmälan. Startar din utbetalning exempelvis i november behöver vi ha din anmälan senast 15 oktober.
Ändringar i din försäkring syns när du loggar in på spp.se runt den 20:e den månad din utbetalning var/är planerad att starta.
Läs mer om att börja ta ut pension
Vi skickar inte ut årliga utbetalningsbesked. Men du kan se aktuella utbetalningsbelopp från samtliga försäkringar genom att logga in på spp.se från och med den dagen utbetalningen sker. Där hittar du uppgift om brutto- och nettobelopp samt hur stort skatteavdrag vi gjort.
Har du fått brevet "Begäran om levnadsintyg" från oss måste du fylla i levnadsintyget och returnera det så att vi har det senast 30 april i år. I annat fall stoppas utbetalningarna från och med maj.
Har du BankID kan du enkelt fylla i och signera ditt levnadsintyg direkt här på webben.
Det gäller även om du redan skickat ett levnadsintyg till en annan pensionsutbetalare. Om du har ett aktuellt levnadsintyg som skickats till en annan pensionsutbetalare går det bra att skicka en kopia på samma levnadsintyg till oss.
Anledningen till att vi behöver levnadsintyg om du bor utomlands är för att säkerställa att du lever. Vi får nämligen inte automatiskt information då utlandsboende kunder gått bort. Vi skickar ut begäran om levnadsintyg i slutet av januari varje år.
Kom ihåg att meddela oss om du flyttar. Kontrollera att vi har rätt adress till dig genom att logga in. Är du ansluten till Kivra kan du få utskick från SPP digitalt. Här kan du läsa om hur du ansluter dig till Kivra.
Utbetalningar från SPP sker den 25:e varje månad. Inträffar den 25:e på en helgdag sker utbetalningen dagen innan.
Du ser din utbetalning den dagen utbetalningen görs genom att logga in på spp.se den dagen utbetalningen sker. Där hittar du uppgift om brutto- och nettobelopp samt skatteavdrag. Det finns två sätt att hitta utbetalningsuppgifterna:
Antingen klickar du på "Se utbetalningar" på sidan "Min översikt hos SPP".
Eller så klickar du på menyn "Mitt SPP" och sedan på "Utbetalningar" under "Min översikt".
Du ser dina utbetalningsuppgifter när du loggar in på spp.se. Där hittar du uppgift om brutto- och nettobelopp samt skatteavdrag samma dag som utbetalningen görs. Det finns två sätt att hitta utbetalningsuppgifterna:
Antingen klickar du på "Se utbetalningar" på sidan "Min översikt hos SPP".
Eller så klickar du på huvudmenyn "Mitt SPP" och sedan på "Utbetalningar" under "Min översikt".
Du behöver ha Mobilt BankID eller BankID för att kunna logga in och se din utbetalning.
Om du vill spara informationen om din utbetalning kan du göra det genom att ta en skärmdump/skärmbild. Då får du med information om bruttobelopp, nettobelopp och skatteavdrag.
SPP är skyldiga att dra 30 procent i skatt. Vill du att vi gör ett extra skatteavdrag utöver dessa 30 procent kan du anmäla detta genom att logga in på spp.se. Gå in på menyn "Mitt SPP" och välj "Skatteavdrag" under "Mina inställningar".
Ska vi dra skatt enligt SINK-beslut eller jämkningsbeslut behöver du skicka beslutet till oss på adress: SPP Pension & Försäkring, Försäkringsutbetalning, 105 39 Stockholm.
Om SPP betalar ut den största delen av din inkomst kommer vi att få uppgift från Skatteverket om vilken skattetabell som gäller för dig.
Du kan ändra bankkonto genom att logga in på spp.se.
Om du vill att din pension ska betalas ut till ett utländskt konto meddelar du det till oss genom att skicka ett underlag med följande uppgifter:
Namn
Personnummer
Bankens namn
Bankens adress
Bankens SWIFT-/BIC-nummer
Kontonummer
IBAN-nummer
Datum
Underskrift
Skicka underlaget till SPP Pension & Försäkring, 105 39 Stockholm.
Avdragsrätten för privat pensionssparande har tagits bort från och med 2016. Det innebär att det inte längre kommer att vara skattemässigt förmånligt att göra inbetalningar till en pensionsförsäkring, eftersom dina pensionspengar då blir dubbelbeskattade. Vi rekommenderar istället andra typer av sparformer.
Om du saknar pensionsrätt i din anställning eller är egen företagare kan du fortsätta ditt sparande, då du fortfarande har avdragsrätt.
Du kan även avsluta autogirot till ditt privata pensionssparande via din banks internettjänst.
Upplever du informationen på den här sidan som enkel och tydlig?
Tack för din kommentar!