Stäng
På spp.se använder vi cookies för att underlätta ditt besök på vår webbplats och för att samla in statistik. Vi använder också cookies i samband med marknadsföring. Genom att surfa vidare godkänner du hur vi använder cookies.

Levnadsintyg

För att kunna betala ut pension till dig som bor utomlands måste vi varje år säkerställa att du lever genom ett levnadsintyg. Vi får inte automatiskt information om att någon av våra utlandsboende kunder har gått bort. Vi kontrollerar på något av följande sätt:

  • Genom att hämta uppgifter från Pensionsmyndigheten
    För många av våra kunder, men inte alla, hämtar vi uppgifter om de levnadsintyg som Pensionsmyndigheten har begärt och fått in. Pensionsmyndigheten begär levnadsintyg för de personer de betalar allmän pension till.

  • Genom att skicka en begäran om levnadsintyg till dig
    Har du fått en begäran om levnadsintyg måste det fyllas i och skickas in till oss för att dina utbetalningar inte ska stoppas. Om du redan har ordnat ett intyg för något annat bolag går det bra att skicka oss en kopia på det istället. Vi behöver få ditt intyg senast tre månader efter att vi skickat begäran till dig. Får vi inget svar från dig stoppas dina utbetalningar.


Har du BankID kan du enkelt fylla i och signera ditt levnadsintyg direkt här på webben.

Det är viktigt att du kontrollerar att vi har rätt adress till dig, det kan du göra genom att logga in. 

Brevet skickas till din e-brevlåda hos SPP och till Kivra, alternativt med post om du gjort det valet. 


Upplever du informationen på den här sidan som enkel och tydlig?