För att kunna betala ut pension till dig som bor utomlands måste vi varje år säkerställa att du lever genom ett levnadsintyg. Vi får inte automatiskt information om att någon av våra utlandsboende kunder har gått bort. Vi kontrollerar på något av följande sätt:
- Genom att hämta uppgifter från Pensionsmyndigheten
För många av våra kunder, men inte alla, hämtar vi uppgifter om de levnadsintyg som Pensionsmyndigheten har begärt och fått in. Pensionsmyndigheten begär levnadsintyg för de personer de betalar allmän pension till.
- Genom att skicka en begäran om levnadsintyg till dig i slutet av januari
Har du fått en begäran om levnadsintyg måste det fyllas i och skickas in till oss för att dina utbetalningar inte ska stoppas. Om du redan har ordnat ett intyg för något annat bolag går det bra att skicka oss en kopia på det istället. Vi behöver få ditt intyg senast en månad efter att vi skickat begäran till dig. Får vi inget svar från dig stoppas dina utbetalningar från och med maj samma år.
Det är viktigt att du kontrollerar att vi har rätt adress till dig, det kan du göra genom att logga in.