Lägg din kraft på nutiden. Vi tar hand om framtiden.

Pensionen handlar om mer än bara siffror. Den handlar om människor och drömmar.

Kom igång och framtidsplanera

Oavsett om din dröm är att spendera dagarna på en flytande flamingo eller se solen gå upp med dina nära och kära så finns vi här. Ta första steget idag!

Licensierad rådgivning

Våra rådgivare kan hjälpa dig med allt som rör pensionen – oavsett om du är privatperson, representant för ett företag eller ägare.

Enkel administration för alla

Företagskund, pensionär eller sparare. Slipp krångel och få tid över till annat. Hos oss kan du sköta det mesta digitalt.

Sparformer för alla tillfällen

Du behöver inte vara expert. Vi har sparformer för alla risknivårer och ett brett utbud av fonder.

Nå din dröm – börja pensionsspara

Få en glimt av framtiden. Räkna själv med hjälp av vår kalkylator och se hur sparandet kan hjälpa dig att förverkliga dina drömmar.

Är det svårt att uppskatta värdeutveckling och avgifter? Se vårt fondutbud och jämför med en fond som passar dig och din önskade risknivå.

Tänk på att pengar som placeras i fonder både kan öka och minska i värde och det är inte säkert att du får tillbaka hela det insatta beloppet. Beräkningen på denna sida är endast avsedd som inspiration. Den ska inte ses som rådgivning.

Grattis till ditt nya liv – gå i pension med oss!

Det behöver varken vara svårt eller ta tid att gå i pension. Vi har listat vad som behöver göras och guidar dig steg för steg till ditt nya liv.

Tjänstepension för en drömmig framtid

Vi strävar efter att erbjuda den bästa tjänstepensionen och rätt skydd oavsett bransch. Se vilka delar som kan ingå i en pensionsplan.

Hållbarhet för en ljus framtid

För oss handlar hållbarhet om att ta hänsyn till miljömässiga, sociala och ekonomiska aspekter i våra investeringsbeslut. Genom att investera varje krona med omsorg strävar vi efter att pensionskapitalet arbetar långsiktigt för en ljus framtid.

Nyheter

Visa alla

Vanliga frågor just nu

  • Under februari 2024 får du ditt årsbesked för 2023, årsbeskedet skickas automatiskt till din e-brevlåda. För att komma åt e-brevlådan behöver du logga in på spp.se. Där hittar du din e-brevlåda antingen från din översiktsida eller via menyn Mitt SPP.

    Har SPP rätt adress till dig?

    Om du har valt att få ditt årsbesked som vanligt brevutskick men ändå inte får årsbeskedet, kan det vara så att vi inte har rätt adress till dig. Genom att logga in kan du kontrollera de adressuppgifter vi har. Det gör du i menyn "Mitt SPP" där du under "Mina inställningar" väljer "Kontaktuppgifter". Ditt årsbesked finns även i din e-brevlåda så du kan alltid läsa det där.

    Årsbesked kan komma vid olika tidpunkter

    Saknar du ett årsbesked av annan anledning än de som nämns ovan kan du avvakta lite eftersom årsbeskeden kan komma vid olika tidpunkter. Du ska ha fått samtliga årsbesked under mars månad.

  • I slutet av januari 2023 skickar vi kontrolluppgift för inkomståret 2022 till dig och Skatteverket. Uppgifterna kommer även att finnas förtryckta i din inkomstdeklaration.

    Kontrolluppgiften hamnar i din brevlåda om du valt att få våra utskick via den vanliga posten. Har du valt digitala utskick så kommer den till din e-brevlåda. E-brevlådan hittar du på dina inloggade sidor på spp.se.

    Här kan du se andra datum som kan vara bra att hålla koll på 2023.

  • Du kan se ditt utbetalningbelopp redan ett par dagar innan utbetalningsdagen. Logga in på spp.se och gå till översikten. Där hittar du också uppgifter om brutto- och nettobelopp samt hur stort skatteavdrag vi gjort.

    Så hittar du uppgifterna om utbetalning:

    1. Logga in på spp.se
    2. Gå till "Se utbetalningar" på sidan "Min översikt hos SPP".

    Du behöver ha Mobilt BankID eller BankID för att kunna logga in och se din utbetalning.

    Om du vill spara informationen om din utbetalning kan du göra det genom att ta en skärmdump/skärmbild. Då får du med information om bruttobelopp, nettobelopp och skatteavdrag.

  • Om du vill sätta igång din pensionsutbetalning tidigare behöver du ringa kundservice.

  • Har du fått brevet "Begäran om levnadsintyg" från oss måste du fylla i levnadsintyget och returnera det så att vi har det senast 30 april i år. I annat fall stoppas utbetalningarna från och med maj.

    Har du BankID kan du enkelt fylla i och signera ditt levnadsintyg direkt här på webben.

    Det gäller även om du redan skickat ett levnadsintyg till en annan pensionsutbetalare. Om du har ett aktuellt levnadsintyg som skickats till en annan pensionsutbetalare går det bra att skicka en kopia på samma levnadsintyg till oss.  

    Anledningen till att vi behöver levnadsintyg om du bor utomlands är för att säkerställa att du lever. Vi får nämligen inte automatiskt information då utlandsboende kunder gått bort. Vi skickar ut begäran om levnadsintyg i slutet av januari varje år.

    Kom ihåg att meddela oss om du flyttar. Kontrollera att vi har rätt adress till dig genom att logga in. Är du ansluten till Kivra kan du få utskick från SPP digitalt. Här kan du läsa om hur du ansluter dig till Kivra.

  • Fyra och en halv månad innan din pensionsutbetalning är planerad att starta får du brevet "Snart börjar utbetalning av din pension". Då är det dags att logga in och göra en anmälan. Det gäller oavsett om du ska skjuta upp din utbetalning, göra ändringar i försäkringen eller bara sätta igång din utbetalning som planerat. I anmälan kan du bland annat: 

    • Välja startdatum (även skjuta upp utbetalningen)
    • Ändra utbetalningstid
    • Ändra i efterlevandeskyddet

    Du kommer också att få fylla i uppgifter om utbetalningskonto och skatteavdrag för att sedan signera med BankID. Tänk på att göra din anmälan i tid. Din utbetalning startar även om vi inte fått in kompletta uppgifter. 

    Senast den 15:e, i månaden innan din utbetalning är planerad att starta, behöver du logga in och göra anmälan. Startar din utbetalning exempelvis i november behöver vi ha din anmälan senast 15 oktober.

    Logga in för att starta eller ändra i pensionen

    Saknar du BankIDKontakta oss så hjälper vi dig.

    Aktuella utbetalningsdagar hittar du här

  • Fondbytet kan ta allt ifrån någon bankdag till flera bankdagar att genomföra. Det beror på olika faktorer, bland annat när fondbolagen rapporterar in sina fondkurser.

    När du som kund valt att göra ett fondbyte via vår internettjänst kommer detta att stämmas av mot handelssystemen. Det skapas en säljorder på det du önskat byta bort och en köporder på det du önskat köpa.

    När fondbytet är klart kan du som kund se den nya fördelningen och kursen på dina inloggade sidor. 

    Här kan du läsa mer om fonder och se vår fondlista