Stäng
På spp.se använder vi cookies för att underlätta ditt besök på vår webbplats och för att samla in statistik. Vi använder också cookies i samband med marknadsföring. Genom att surfa vidare godkänner du hur vi använder cookies.

Hälsoexpertens tips för din arbetsvardag hemma

Katri Lampinen

Coronakrisen berör oss på olika sätt och för en del medför det positiva delar som att få umgås mer med familjen och slippa långa resvägar. Enklare logistik i vardagen helt enkelt. Men självklart är den sociala isoleringen påfrestande för många av oss. Vår hälsoexpert, Katri Lampinen, delar med sig av några tips.

Många jobbar nu hemifrån eller håller sig hemma i större utsträckning än tidigare på grund av covid-19. Det blir då extra viktigt att hålla igång både för den fysiska och psykiska hälsan. Och då pratar vi inte bara träning, det är många delar som tillsammans gör att vi både mår och presterar bättre.

Katris 5 tips för att underlätta arbetsvardagen:

  1. “Gå till arbetet” på morgonen för att få känslan att du startar arbetsdagen. Ta en kort promenad i området där du bor.

  2. Oftast är inte hemmet den bästa arbetsmiljön, åtminstone inte ergonomiskt. Då är det bra att röra på sig då och då. Ta naturliga pauser, kanske en avstämning över telefon medan du tar en promenad, eller stå upp när du har telefonmöte. Strykbrädan kan agera som ståbord.

  3. Det är väldigt lätt att jobb och fritid flyter ihop hemma. Se till att ha en utvald plats där du arbetar och att när du lämnar platsen för dagen är också arbetsdagen slut.

  4. Umgås och ta pauser med dina kollegor via videosamtal. Boka in digital AW eller fika.

  5. Får du tid över när du slipper restiden till och från arbetet? Försök att lägga den tiden på sådant du inte hann tidigare. Kanske träna utomhus, fixa i trädgården eller skriva en blogg? Ta chansen att njuta lite extra och varva ner när det förhoppningsvis finns lite mer tid.

Glöm inte att nyttja samtalsstöd vid behov – om det ingår i din försäkring
Om du känner att vardagen hemma stressar dig ohälsosamt mycket finns det ofta snabb hjälp att få. Din arbetsgivare har ett ansvar att stötta dig som medarbetare och många har via sitt arbete en hälsoförsäkring/vårdförsäkring där det ingår samtalsstöd.

- Om du som medarbetare mår dåligt av situationen som råder just nu i världen, har svårt att sova eller känner dig oroad kan det hjälpa att få tala med någon. Det har ingen betydelse om problemen är av privat eller arbetsrelaterad karaktär och självklart är alla samtal konfidentiella. Samtalsterapeuter är tillgängliga via telefon året runt – dygnet runt och ger råd och stöd i vardagliga problem, berättar Katri.

Läs mer om hur SPP arbetar med hälsa och hur du kan få hjälp via försäkringen. Är du osäker på om du omfattas av samtalsstöd via din arbetsgivare är du välkommen att kontakta kundservice eller kolla med din arbetsgivare.