Steg 1 - Kontakta den handläggare, försäkringsrådgivare eller avdelning som handlagt ditt ärende eller vårt kundcenter och begär en prövning av ditt ärende
Vår förhoppning är att vi tillsammans kan reda ut eventuella missförstånd. Du kan även begära att ditt ärende ska prövas av ansvarig på avdelningen. Efter prövningen får du ett slutligt beslut från ansvarig handläggare eller avdelning.
Kundcenter når du på telefon 0771-598 102 eller via e-post.
Steg 2 - Du kan framföra ett klagomål och begära en prövning hos klagomålsansvarig
Du är välkommen att kontakta vår klagomålsansvarige som säkerställer att du får ditt ärende prövat på ett objektivt och korrekt sätt.
Vår klagomålsansvarige heter Kajsa Åström. Du kommer i kontakt med henne på följande sätt:
- E-post: klagomalsansvarig@spp.se
- Postadress:
Frisvar
Klagomålsansvarig
SPP
Svarspost 20633516
110 00 Stockholm - Telefon: 073-430 39 83
Tänk på att inte skriva känsliga uppgifter, till exempel person- och kontonummer, när du skickar mejl.
Steg 3 - Du kan framföra ett klagomål och begära en ny prövning hos SPPs Försäkringsnämnd
Du kan begära att få ditt ärende prövat hos SPPs Försäkringsnämnd. De prövar bara ärenden när ansvarig avdelning fattat ett slutligt beslut. Prövningen utgår från innehållet i försäkringsavtalet.
Klagomålsansvarig är sekreterare i nämnden. Hon säkerställer att ditt ärende bereds på ett korrekt sätt. Ditt ärende föredras av nämndens sekreterare eller av tjänsteman inom vars ansvarsområde ärendet faller. Klagomålsansvarig har inte någon rösträtt i nämnden.
En begäran om prövning i nämnden ska vara skriftlig. Där anger du tydligt vad du vill få prövat. Begäran skickas till:
- Postadress:
Frisvar
Klagomålsansvarig/SPP Försäkringsnämnd
SPP
Svarspost 20633516
110 00 Stockholm