Stäng
På spp.se använder vi cookies  för att få statistik om användningen av vår webbplats och för att ge ytterligare funktioner för dig. Vi kan också använda cookies i samband med marknadsföringen av våra produkter och tjänster. Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder cookies.

Betalning och faktura

SPP tillämpar två olika betalningssystem vid inbetalning vilket innebär skillnader i betalningssätten.

Fakturering i efterskott tillämpas för pensionsplanerna Frivillig ITP, Frivillig BTP, Frivillig FTP samt kollektivavtalad BTP 2 och FTP 2. Efterskottsfakturering innebär att vid sen inbetalning tillkommer dröjsmålsränta på fakturan.

Fakturering i förskott tillämpas för övriga tjänstepensioner. Dessa fakturor och inbetalningar är kopplade till specifika kundkonton hos oss.

Betalningssätten är helt separerade från varandra. Debet och kredit kan inte kvittas mot varandra om fakturorna ligger i olika betalningssystem. 

Nedan besvaras de vanligaste frågorna om inbetalningar.