SPP tillämpar olika betalningssystem för inbetalning av premier till tjänstepensioner. Det innebär vissa skillnader i betalningssätten för våra fakturor. Här kan du läsa om vad som gäller.
Varje betalningssystems fakturor har en unik första siffra i sitt nummer som hjälper dig att veta vad som gäller vid betalning.
Fakturans nummer börjar på |
Fakturan avser |
Nummer 1 | Frivillig ITP, BTP, FTP samt BTP 2 och FTP 2 |
Nummer 4 | SPPs Tjänstepensionsplan |
Nummer 9 | Övriga tjänstepensioner |
Kopia av faktura och fakturaspecifikationer ser du enkelt genom att logga in på SPP Företagstjänst
Saknar företaget vår kostnadsfria företagstjänst är du välkommen att kontakta oss på telefon 0771-598 102 så hjälper vi dig att komma igång. Läs mer om SPP Företagstjänst
Tänk på att
Vilket bankgiro du ska använda beror på vilken siffra fakturans nummer börjar på.
Det bankgiro som ska användas är 5407-5874
Det bankgiro som ska användas är 5017-1693
Det bankgiro som ska användas är 5208-4589
Läs vad som gäller vid betalning för de olika fakturorna.
Fakturering i efterskott tillämpas för pensionsplanerna Frivillig ITP, Frivillig BTP, Frivillig FTP samt kollektivavtalad BTP 2 och FTP 2.
Efterskottsfakturering innebär att vid sen inbetalning tillkommer dröjsmålsränta på fakturan.
Fakturering av premien sker i förskott. Om fakturan inte betalas i tid skickar vi en påminnelse. Vi skickar nästa faktura först när vi fått betalning för den obetalda fakturan. Betalas inte fakturan trots påminnelse kommer försäkringen att sägas upp.
Fakturering av premien sker i förskott. Om fakturan inte betalas i tid skickar vi en påminnelse. Betalas inte fakturan trots det kommer försäkringen att sägas upp.
Om det finns obetalda fakturor sedan tidigare när en inbetalning kommer oss tillhanda, betalar inbetalningen den faktura som legat obetald längst om beloppet täcker hela den fakturan.
Här har vi förtydligat hur de olika fakturorna och fakturaspecifikationerna ska tolkas.
Faktura och specifikation - förtydliganden (SPP1351)
Kopia på både faktura och specifikation kan du ladda ned genom att logga in på SPP Företagstjänst
Faktura och specifikation - förtydliganden (SPP1369)
Kopia på både faktura och specifikation kan du ladda ned genom att logga in på SPP Företagstjänst
Faktura och specifikation - förtydliganden (SPP1352)
Kopia på både faktura och specifikation kan du ladda ned genom att logga in på SPP Företagstjänst
Vad innebär posten justerad premie på fakturan?
Det betyder att det har skett någon form av retroaktiv förändring på försäkringen. Till exempel löneändring, att någon börjat eller slutat arbeta på företaget. Det kan också bero på att premien har förändrats på grund av ändrade basbelopp (som regeringen beslutar om varje år).
Läs vad som gäller för betalning med e-faktura.
Kunder som önskar e-faktura från SPP behöver kontakta en leverantör för e-faktura. SPP kan tyvärr inte hjälpa företaget med detta. Det finns flera leverantörer av e-faktura på marknaden som går att anlita.
E-faktura innebär inte att vi skickar fakturan som PDF-fil via e-post till våra kunder.
Läs vad som gäller för betalning via autogiro.
SPP erbjuder inte autogiro för dessa fakturor.
Vid betalning med autogiro dras premiebeloppet runt den 25:e varje månad. Finns det inte täckning på kontot görs ytterligare två dragningsförsök. Går det inte att genomföra premiedragning skickar vi en påminnelse och då behöver företaget göra en manuell inbetalning.
Vid betalning med autogiro dras premiebeloppet runt den 25:e varje månad. Finns det inte täckning på kontot görs ytterligare två dragningsförsök. Går det inte att genomföra premiedragning en månad ackumuleras beloppet månaden efter.
Om ett tillgodo uppstår återbetalas detta automatiskt. Ingen skriftlig begäran behövs.
SPP skickar inte fakturan via e-post. Läs om andra alternativ.
Om företaget kan ta emot e-faktura kan vissa e-fakturaleverantörer skicka fakturan som e-post till den e-postmottagare du önskar.
Ett annat alternativ är att varje månad hämta en kopia av faktura och specifikation via SPP Företagstjänst som ett komplement till den pappersfaktura som skickas ut.
De här uppgifterna ska du använda när du gör en inbetalning till oss från utlandet.
Bank: Danske Bank
Clearingnummer: 1363
Kontonummer: 0071813
IBAN: SE7212000000013630071813
SWIFT: DABASESX
VAT nummer: SE663000257101
Bank: Danske Bank
Clearingnummer: 1363
Kontonummer: 0071880
IBAN: SE0912000000013630071880
BIC/SWIFT: DABASESX
VAT nummer: SE663000257101
Bank: Danske Bank
Clearingnummer: 1363
Kontonummer: 0071856
IBAN: SE7512000000013630071856
BIC/SWIFT: DABASESX
VAT nummer: SE663000257101
Det här gäller för våra olika fakturor om ditt företag har ett tillgodohavande hos oss.
Skicka ett meddelande till oss med uppgift om företagets organisationsnummer och vilket bankgiro tillgodohavandet ska utbetalas till.
Vi betalar tillbaka tillgodohavande efter skriftlig begäran av behörig firmatecknare.
Vi betalar tillbaka tillgodohavande efter skriftlig begäran av behörig firmatecknare.
Blankett för återbetalning av tillgodo
Om tillgodohavande uppstår vid autogirobetalning återbetalas beloppet automatiskt. Ingen skriftlig begäran behövs i det fallet.
Upplever du informationen på den här sidan som enkel och tydlig?
Tack för din kommentar!