Välkommen till Kundcenter

Kundcenter

Hur kan vi hjälpa just dig? Vi på Kundcenter kan svara på det mesta som rör ditt pensionssparande och skulle du önska rådgivning hjälper vi såklart till med det. Här nedan kan du se våra vanligaste frågor just nu – klicka på plustecknet för att läsa svaret.

Välkommen att kontakta oss!

Vanligaste frågorna just nu


Efter att första autogirodragningen till ditt ISK har gjorts från ditt konto kommer vi att placera 300 kronor normalt inom fem bankdagar i fonden SPP Global Topp 100.

Erbjudandet gäller till och med den 31 augusti 2015 och enbart vid ett tillfälle och ett konto per kund.

Vill du avsluta inbetalningen till din privata pensionsförsäkring gör du det enkelt via din bank genom att avsluta ditt autogiromedgivande alternativt använd vår blankett "Avslut av autogiro". Det går även bra att använda blanketten "Ändring av PLUSpension" om du vill ändra eller avsluta ditt månadssparande.

För dig som sparar i en fondförsäkring fortsätter ditt sparande att förvaltas i de fonder du valt och du kan när som helst logga in och ändra fonder via spp.se. För dig som sparar i en traditionell försäkring fortsätter ditt sparande att förvaltas till en garanterad ränta. Du har fortsatt möjlighet att byta förvaltningsform till fondförsäkring via spp.se/byte.

De val du gjort gällande återbetalningsskydd och förmånstagare fortsätter att gälla. Om du vill göra någon förändring kontaktar du vårt Kundcenter.

Mottar vi inget levnadsintyg från dig innan årsskiftet så kommer utbetalningen från oss per automatik att stoppas 2015. Är du en av dom som har fått utbetalningen stoppad och inkommer med ett levnadstintyg efter årsskiftet, kommer vi då att göra en retroaktiv utbetalning till dig.

När det gäller privat pensionsförsäkring och tjänstepension skickar vi per automatik ut en blankett samt information om din kommande utbetalning ungefär fyra till sex månader innan ordinarie pensionsålder. Har du inte fått informationen senast tre månader innan eller om du behöver hjälp att fylla i blanketten ber vi dig kontakta oss.

Via vår Internettjänst kan du se information om din kommande utbetalning. Vi skickar även ut information om din utbetalning per post cirka fyra till sex månader innan ordinarie pensionsålder.

Privat pensionsförsäkring och tjänstepensionsförsäkring kan generellt betalas ut från 55 års ålder, men det kan variera beroende på försäkring. Vill du ta ut din pension före ordinarie pensionsålder ber vi dig kontakta oss per telefon tre till fyra månader innan önskat startdatum.

För de flesta av våra försäkringar går det att ändra kontouppgifter direkt på webben. Detta gäller dig som ska gå i pension eller har en pågående utbetalning. Gäller även dig som har sjukersättning. För att ändra dina kontouppgifter loggar du in på din Internettjänst.

Vill du istället ändra kontouppgifter via blankett ber vi dig kontakta oss för hjälp eftersom det finns olika blanketter beroende på vilken typ av utbetalning du har.

Skydd för efterlevande, eller återbetalningsskydd och efterlevandeskydd som det också kallas, fungerar olika beroende på vilken typ av försäkring du har. Generellt innebär det att din pension tillfaller dina förmånstagare när du avlider och har du inget skydd för efterlevande tillfaller ditt kapital andra sparare.

 

Vill du veta om hur efterlevandeskyddet ser ut på din försäkring kan du logga in på Internettjänsten eller kontakta oss per telefon. För mer information om hur ditt förmånstagarförordnande ser ut ber vi dig också kontakta oss per telefon så skickar vi ut en översikt per post.

Har du loggat in på vår Internettjänst med e-legitimation i form av BankID eller Mobilt BankID kan du chatta med oss på Kundcenter.