Frågor om brev, utskick och e-brevlåda

Här kan du läsa om våra olika typer av utskick och få svar på hur du hittar din e-brevlåda, där utskick från oss samlas. Är du ansluten till Kivra kommer brev från oss även dit.

Allmänna frågor om brev och utskick


  • Har du ändrat din folkbokföringsadress via Skatteverket får vi automatiskt uppgift om din nya adress. Du hittar mer information om hur du ändrar adress på Skatteverkets hemsida.

    Om du flyttar utomlands eller byter adress när du bor utomlands, anmäler du din nya adress direkt till oss. Vi behöver ett underlag från dig med följande uppgifter:

    • Namn
    • Personnummer
    • Ny adress
    • Datum
    • Underskrift

      Skicka underlaget till SPP Pension & Försäkring, 105 39 Stockholm.

     

  • Inför din första pensionsutbetalning kommer du att få den information du behöver för att göra en anmälan om utbetalning.

    Om du är ansluten till Kivra kommer brevet dit. Annars kommer det till din postadress. Här ser du ett par exempel på utskick från oss.

    Anmälan om utbetalning av pension

    Fyra och en halv månad innan din pensionsutbetalning är planerad att starta får du brevet "Snart börjar utbetalning av din pension". Då är det dags att logga in och göra en anmälan. Det gäller oavsett om du skjuta upp din utbetalning, göra ändringar i försäkringen eller bara sätta igång din utbetalning som planerat. 

    Utbetalningsbesked

    I utbetalningsbeskedet kan du se vilket belopp som kommer att betalas ut till dig och hur mycket som kommer att dras i skatt. Utbetalningsbesked får du i samband med din första utbetalning. I samband med sista utbetalningen får du också ett utbetalningsbesked.

  • Vi gör olika typer av digitala utskick, både via e-post och sms. Om du är osäker på om ett utskick verkligen är skickat från SPP och inte är ett så kallat phishing-försök (bluffmejl) ska du alltid kontakta oss. 

Frågor om e-brevlåda

  • En e-brevlåda är en digital brevlåda där du på ett säkert sätt kan ta emot brev/dokument från oss. Om du önskar kan du skriva ut brev/dokument från e-brevlådan. Du kan också använda den som ett digitalt arkiv för att spara exempelvis årsbesked och försäkringsbesked.

  • E-brevlådan hittar du genom att logga in på spp.se. Du når den från din översiktssida och via menyn Mitt SPP.

  • Du loggar enkelt in med BankID eller Mobilt BankID. Saknar du BankID kan du beställa det hos din bank. Bor du utomlands behöver du kontakta oss på 0771-533 533 eller skicka ett meddelande, så hjälper vi dig.

  • Här hittar du brev som avser din försäkring som du har hos oss. Exempel på sådana brev är årsbesked och försäkringsbesked.

  • Du kan inte svara på meddelanden i e-brevlådan men det är en funktionalitet som vi tittar på och kan komma att lägga till framöver. Vill du komma i kontakt med oss skickar du ett meddelande [lorem] till oss. Du kan också ringa oss på telefon 0771-533 533, eller starta en chatt om det passar dig bättre.

  • Om du har lämnat uppgift om din e-postadress eller ditt mobilnummer till oss skickar vi en notis när det kommit ny post till din e-brevlåda. I första hand skickar vi till din e-postadress. Har vi enbart uppgift om ditt mobilnummer skickar vi notis via sms.

    När du loggar in på spp.se kan du se dina kontaktuppgifter under "Mitt SPP" och "Mina inställningar". Där kan du välja hur du vill få din notis när vi skickat något till din e-brevlåda.

  • Du loggar in på spp.se och ändrar uppgifterna under "Mitt SPP" och "Mina inställningar". Där kan du välja om du vill få notis via e-post eller sms när du fått ny post i e-brevlådan. Du kan även välja bort notiser helt. 

    Tänk på att om du inte lämnat uppgift om e-postadress eller mobilnummer behöver du själv hålla koll på när du fått ny post i din e-brevlåda. Detsamma gäller om du valt att inte få notiser vid ny post i e-brevlådan.

  • Nej, det kostar inget för dig att ta emot brev/dokument i e-brevlådan. För oss är det viktigt att ge dig enkel och säker tillgång till brev/dokument som rör din försäkring. Att vi samtidigt kan minska vår miljöpåverkan genom att inte skriva ut och skicka brev via vanlig post är också något som vi tycker är bra.

Frågor om Kivra

  • Kivra är en digital posttjänst där den som är ansluten kan ta emot utskick från företag, organisationer och myndigheter på ett säkert sätt. Du kan läsa mer om tjänsten på Kivras webbplats.

  • Du ansluter dig till Kivra genom att registrera dig på Kivras webbplats. Det gör du enkelt med BankID. 

  • Ja, SPP har avtal med Kivra. Om du är ansluten kommer du därför att hitta utskick och brev från SPP även hos Kivra.

  • Du får alltid brev och utskick från SPP till din e-brevlåda hos oss. Är du ansluten till Kivra får du samma brev och utskick även dit. Men du får bara en notis per brev. Notisen kommer från Kivra. 

  • Blankett från SPP som skickats till Kivra skickas inte som pappersblankett hem till dig. Har du fått en blankett som ska skrivas under och skickas in behöver du själv skriva ut blanketten på papper. 

    Kom ihåg att många ärenden kan göras direkt på webben när du är inloggad. Där kan du enkelt ändra uppgifter om skatteavdrag, utbetalningskonto och kontaktuppgifter. 

Våra olika brev

  • Fyra och en halv månad innan din pensionsutbetalning är planerad att starta får du brevet "Snart börjar utbetalning av din pension". Då är det dags att logga in och göra en anmälan. Det gäller oavsett om du skjuta upp din utbetalning, göra ändringar i försäkringen eller bara sätta igång din utbetalning som planerat. I anmälan kan du bland annat: 

    • Välja startdatum (även skjuta upp utbetalningen)
    • Ändra utbetalningstid
    • Ändra i efterlevandeskyddet

    Du kommer också att få fylla i uppgifter om utbetalningskonto och skatteavdrag för att sedan signera med BankID. Tänk på att göra din anmälan i tid. Din utbetalning startar även om vi inte fått in kompletta uppgifter. 

    Senast den 15:e, i månaden innan din utbetalning är planerad att starta, behöver du logga in och göra anmälan. Startar din utbetalning exempelvis i november behöver vi ha din anmälan senast 15 oktober.

    Brevet skickas till din e-brevlåda hos SPP och till Kivra, alternativt med post om du gjort det valet. 

  • Förmånsbeskrivningen visar vilka olika delar som ingår i din försäkring. Den skickas ut när en ny försäkring tecknats och om någon ändring sker i din försäkring.

    Brevet skickas till din e-brevlåda hos SPP och till Kivra, alternativt med post om du gjort det valet. 

  • Förmånsöversikten visar vilka olika delar som ingår i din försäkring. Har du en traditionell försäkring med garanti visas också försäkringskapitalet. Har du en fondförsäkring ser du kapitalet på årsbeskedet. Även för traditionell försäkring ser du kapitalet på årsbeskedet och när du är inloggad på spp.se.

    En gång per år skickas din förmånsöversikt ut. Du får en förmånsöversikt när den första inbetalningen gjorts till försäkringen och om någon ändring sker i din försäkring.

    Brevet skickas till din e-brevlåda hos SPP och till Kivra, alternativt med post om du gjort det valet. 

  • Försäkringsbeskedet visar vilka olika delar som ingår i din försäkring.

    En gång per år skickas försäkringsbesked ut. Du får också försäkringsbesked när en ny försäkring har tecknats eller om någon ändring sker i din befintliga försäkring.

    Brevet skickas till din e-brevlåda hos SPP och till Kivra, alternativt med post om du gjort det valet. 

    Logga in för att se om du har en försäkring hos SPP

  • För att kunna betala ut pension till dig som bor utomlands måste vi varje år säkerställa att du lever genom ett levnadsintyg. Vi får inte automatiskt information om att någon av våra utlandsboende kunder har gått bort. Vi kontrollerar på något av följande sätt:

    • Genom att hämta uppgifter från Pensionsmyndigheten
      För många av våra kunder, men inte alla, hämtar vi uppgifter om de levnadsintyg som Pensionsmyndigheten har begärt och fått in. Pensionsmyndigheten begär levnadsintyg för de personer de betalar allmän pension till.

    • Genom att skicka en begäran om levnadsintyg till dig
      Har du fått en begäran om levnadsintyg måste det fyllas i och skickas in till oss för att dina utbetalningar inte ska stoppas. Om du redan har ordnat ett intyg för något annat bolag går det bra att skicka oss en kopia på det istället. Vi behöver få ditt intyg senast tre månader efter att vi skickat begäran till dig. Får vi inget svar från dig stoppas dina utbetalningar.


    Har du BankID kan du enkelt fylla i och signera ditt levnadsintyg direkt här på webben.

    Det är viktigt att du kontrollerar att vi har rätt adress till dig, det kan du göra genom att logga in. 

    Brevet skickas till din e-brevlåda hos SPP och till Kivra, alternativt med post om du gjort det valet. 

  • Kontrolluppgift skickas ut i början av året med information om de utbetalningar vi gjort till dig under föregående år och hur mycket skatt som dragits. Sparar du i privat pensionsförsäkring hos oss får du kontrolluppgift med information om hur mycket du sparat under föregående år.

    Uppgifterna finns förtryckta i din deklaration eftersom vi skickar samma kontrolluppgift till Skatteverket.

    Brevet skickas till din e-brevlåda hos SPP och till Kivra, alternativt med post om du gjort det valet. 

  • Pensionsbesked får den som har utbetalning från Frivillig ITP, Frivillig BTP, Frivillig FTP, FTP2, BTP2 eller PTP.

    Du får pensionsbesked i samband med din första utbetalning och därefter varje år i samband med årets första utbetalning.  Där får du bland annat information om under hur lång tid du ska få utbetalning, vilket belopp som ska betalas ut före avdrag för skatt samt om det ingår familjepension i din försäkring.

    Brevet skickas till din e-brevlåda hos SPP och till Kivra, alternativt med post om du gjort det valet. 

  • En utbetalningsspecifikation får du i samband med din första utbetalning. Där får du information om vilket belopp som ska utbetalas till dig samt hur mycket skatt som kommer att dras.  

    Brevet skickas till din e-brevlåda hos SPP och till Kivra, alternativt med post om du gjort det valet. 

  • Årligt utbetalningsbrev får den som har ett sparande med garanti (traditionell försäkring).

    Du får brevet i samband med årets första utbetalning. Där får du bland annat information om under hur lång tid du ska få utbetalning, vilket belopp som ska betalas ut före avdrag för skatt samt om det ingår något efterlevandeskydd i din försäkring.

    Brevet skickas till din e-brevlåda hos SPP och till Kivra, alternativt med post om du gjort det valet. 

  • Årsbesked

    En gång om året får du ett årsbesked från oss. Där visas värdet på ditt pensionssparande, vilka transaktioner som har skett under året samt hur kapitalets värde har förändrats. Har du flera pensionsförsäkringar får du ett årsbesked för varje försäkring.

    Årsbeskedet skickas till din e-brevlåda hos SPP och till Kivra, alternativt med post om du gjort det valet. 

    Läs mer om årsbesked

    Årsbesked för kollektivavtalsförsäkringar kan i vissa fall skickas från respektive valcentral.